Telefon 32 271 76 29    Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przyciemnianie szyb a przepisy drogowe

Przyciemniane szyby są fajnym dodatkiem do samochodu. Dla jednych to rodzaj delikatnego tuningu, dla drugich sposób na obniżenie temperatury w aucie i zwiększenie komfortu podróżowania. Przepisy ruchu drogowego zabraniają przyciemniania wszystkich szyb. Wyraźnie mówią, które szyby i „jak mocno” można przyciemnić. Zobaczmy jak zgodnie z prawem przyciemnić szyby w aucie?

Poprawne przyciemnianie szyb jest o tyle ważne, że w przypadku błędu, złamania przepisów, o których napiszemy za chwilę, grozi mandat. Punktem wyjścia w doborze koloru okleiny szyby i jej sposobu wykończenia powinien być art. 66 ust.1 pkt 5 kodeksu drogowego, opisującego warunki techniczne pojazdów. Zgodnie z przepisami pojazdy dopuszczone do ruchu drogowego muszą być zbudowane tak, by zapewniały dostateczne pole widzenia kierowcy. Co z góry wyklucza oklejanie szyb auta foliami pochłaniającymi zbyt dużą ilość światła. Niedopuszczalne jest oklejanie pojazdów folią w sposób, który ograniczałby łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi również, jeśli chodzi o możliwość jej obserwowania.

Oklejanie szyb nie więcej niż 70% przepuszczalności światła

Jako że prowadzenie auta wymaga wzięcia odpowiedzialności nie tylko za siebie, swoje życie i zdrowie, ale również za zdrowie współpasażerów i innych uczestników drogi, nie można dokonywać żadnych znaczących zmian, przeróbek w aucie, które będą miały wpływ na bezpieczne użytkowanie pojazdu.

Chcąc okleić, przyciemnić szyby w aucie należy mieć na uwadze przepisy, a dokładniej biorąc pod uwagę rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia §8 ust. 5 pkt 4., mówi, że przednie i przednie boczne szyby muszą mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%. W przypadku pozostałych szyb, takich jak tylna szyba, ograniczenia nie występują, ale pod warunkiem, że pojazd wyposażony jest w dwa lusterka boczne. To pozwala zapewnić dostateczną widoczność kierowcy i z przodu i z boku pojazdu. Należy mieć na uwadze fakt, że mowa jest o „łącznym” współczynniku przepuszczania światła, czyli jeśli fabrycznie szyby są już przyciemnione, a coraz więcej aut z salonu ma montowane szyby o 30% przepuszczalności światła, naklejana folia powinna być dobrana tak, aby finalnie nie ograniczać wspomnianego procenta przepuszczalności światła.

O czym trzeba pamiętać, decydując się na oklejanie szyb folią?

Każde oklejenie szyb folią, przyciemnianie ich zmienia właściwości szyb. Sam fakt, że szyby posiadają wszelkie wymagane atesty, podobnie zresztą jak folie przyciemniające niewiele znaczy, gdyż żadne badania nie zostały przeprowadzone wspólnie folia plus szyba. Prowadząc auto z przyciemnionymi szybami, należy podczas kontroli drogowej przedstawić atest zastosowanej okleiny. Jeśli folia zastosowana nie będzie spełniała określonej przepisami norm i nie będzie atestowana, prowadzącemu pojazd grozi mandat w wysokości między 20 a 500 zł.

Przyciemniane szyby to wiele korzyści dla kierowcy i współpasażerów. Jedną z podstawowych jest ochrona kierowcy i pasażerów przed promieniowaniem słonecznym, poprawa bezpieczeństwa podczas jazdy (redukcja blasków i refleksów), zapewnienie prywatności czy też ochronę na wypadek rabunku, wypadku (szybę oklejoną nie tak łatwo zbić).

 

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.